
Een mooi voorbeeld van hoe marktgericht de wijnboeren in de nieuwe wijnlanden werken, hebben we de afgelopen jaren in Californië kunnen zien. De film “Sideways” won in 2004 een Oscar en werd over de hele wereld bewonderd en gewaardeerd, vooral door wijnliefhebbers.
De film is één grote lofzang op Pinot Noir uit Californië (zie scene). De tot dan toe
populaire Merlot wordt in de film als absoluut ‘not done’ weggezet (zie scene).
Gevolg: een enorme
toename in de populariteit van Californische Pinot Noir. Veel wijnboeren in de
streek besloten daarop hun ‘saaie’ Merlot te rooien en te verruilen voor
wijngaarden waar de ‘hippe’ Pinot Noir aangeplant kon worden. De productie van
Californische Pinot Noir verdrievoudigde sinds het uitkomen van de film!
Dát is inspelen op de markt. Kom daar eens om in Frankrijk! Die Fransen doen al honderden jaren min of meer hetzelfde. Vraag een wijnmaker in de Bordeaux z’n Merlot te rooien en eens wat anders aan te planten: hij pleegt ─ zonder overdrijven ─ liever zelfmoord dan dat te doen. Zéker als het om Pinot Noir zou gaan. Merlot hoort in de Bordeaux zoals Pinot Noir in de Bourgogne hoort. De Franse wijnboer laat zich niet door de markt voorschrijven wat voor wijn hij moet maken.
Dát is inspelen op de markt. Kom daar eens om in Frankrijk! Die Fransen doen al honderden jaren min of meer hetzelfde. Vraag een wijnmaker in de Bordeaux z’n Merlot te rooien en eens wat anders aan te planten: hij pleegt ─ zonder overdrijven ─ liever zelfmoord dan dat te doen. Zéker als het om Pinot Noir zou gaan. Merlot hoort in de Bordeaux zoals Pinot Noir in de Bourgogne hoort. De Franse wijnboer laat zich niet door de markt voorschrijven wat voor wijn hij moet maken.
Je zou denken dat die eigenwijze houding door de klant snel zou worden
afgestraft, maar niets is minder waar. Want alle marketinginspanningen van de
Amerikanen ten spijt, wordt die Californische Pinot Noir nog steeds vergeleken
met de wijn uit de Bourgogne, en de Californische Merlot met die uit de
Bordeaux. Wijnmakers uit de nieuwe wijnlanden staan te juichen als ze in een
blindproeverij eens hoger scoren dan de Fransen, en menen daarmee het gelijk te
halen dat Frankrijk heus niet meer de beste wijn ter wereld maakt. Maar hoe
harder gejuicht wordt, des te meer bewijzen die wijnmakers het tegendeel. Want Franse
wijn is nog steeds de norm waaraan getoetst wordt. Dat is de wijn die je eigenlijk
zou willen drinken.
Hoe die Fransen dat voor elkaar hebben gekregen? Dat is de paradox van
wijnmarketing op zijn Frans. Door eeuwenlang nauwelijks te sleutelen aan hun
wijnen, hebben de Fransen een aantal zeer bekende en herkenbare “merken”
gecreëerd. Juist omdat de Fransen zich in al hun arrogantie niet gek hebben
laten maken door de grillen van de markt.
Laten we hopen dat dat nog lang zo blijft...
Laten we hopen dat dat nog lang zo blijft...
Alsof ze in frankrijk je blog lezen:
BeantwoordenVerwijderenhttp://www.fransefilms.nl/tu-seras-mon-fils/
Ha Ton, bedankt voor de tip, ik ga die film zeker kijken! Pim
VerwijderenMarketing is uitgevonden door Amerikanen. En "chauvinisme" is echt een 100% Frans woord... Fransen houden in nagenoeg alles halsstarrig vast aan hun tradities. Geen probleem als je al je chansons, kaasjes en stokbrood geheel en al in eigen land denkt te kunnen consumeren. Maar al die hectoliters inheemse wijn kunnen de Jeans en Pierre's echt niet op. De Fransen hebben geluk dat wijn nog steeds een traditioneel product in een woud van aanbieders waarbij de gemiddelde wijndrinker afgaat op reputatie en "van horen zeggen". Dan zit je met Franse wijn goed...nog wel. Champagne, Bordeaux, Bourgogne. Maar de grote plens wijn zit elders. Read my lips: die arrogante fransozen gaan hun Waterloo vinden als ze niet snel een beetje met de consument buiten Frankrijk gaan aanpappen en luisteren wat de consument wenst te drinken. De omzet in wijn zakt in de meeste landen ten gunste van andere hippe drankjes. Vooral in de categorie van jongere drinkers. Jammer voor onze Franse amis, want in veel gevallen mankeert er niets aan hun product...
BeantwoordenVerwijderenOver het algemeen ben ik niet zo conservatief, maar als het over wijn gaat kan ik eeuwenoude tradities wel waarderen, en die kaasjes vind ik ook weinig mis mee :-)
VerwijderenDe wijnmarkt is zo ingewikkeld dat de gemiddelde consument die voor het wijnschap staat geen idee heeft wat ie moet kopen. Ik geloof dat die dan toch zoals jij zegt afgaat op "van horen zeggen" en die Chablis of die Cotes du Rhone koopt. En die is 9 van de 10 gevallen beter dan die fles met dat geinige etiket...
groeten! Pim