woensdag 25 juli 2012

Wijn is kleurenblind

Witte wijnen uit Oostenrijk zijn al jaren bezig met een geweldige opmars, en terecht. Met de Grüner Veltliner, verreweg de belangrijkste druif in Oostenrijk, kan je voor de dag komen. Qua aroma en smaak is deze druif –naar mijn mening– het aantrekkelijkere zusje van de Sauvignon Blanc. De Grüner Veltliner heeft ook die fris-appelige, grassige aroma´s, maar daarnaast heeft het een heel eigen kruidigheid, die de wijn onderscheidt van de Sauvignon Blanc.

Nu liep ik laatst tegen een Roter Veltliner aan. Dezelfde wijnmaker had ook een Grüner Veltliner en ik kocht ze allebei. Anders dan de naam doet vermoeden is de wijn van de Roter Veltliner niet rood maar wit. Verwarrend. En dat is bij wijn wel vaker zo: kleuren die op het etiket vermeld staan, die niet overeenkomen met wat je in de fles aantreft. De Grüner Veltliner is daar ook een mooi voorbeeld van, en denk bijvoorbeeld aan de Blauburgunder (om in de Duitstalige hoek te blijven) of aan de Pinot Gris en de Pinot Noir. Witte wijn is overigens ook helemaal niet wit. Je zou raar staan de kijken als er melkwitte wijn uit de fles zou komen. Waarom noemt niemand de wijn geel? Wijn is behoorlijk kleurenblind wat dat betreft.

Overigens zijn de Roter en de Grüner Veltliner niet verwant, het zijn twee verschillende druivenrassen die uit dezelfde streek in Oostenrijk komen (Veltlin). Desondanks leken de twee Veltliners veel op elkaar toen ik ze naast elkaar proefde: dezelfde frisheid en kruidigheid. Het belangrijkste verschil tussen de twee wijnen was dat de Roter Veltliner wat fruitiger was, iets minder strak. Evengoed is de wijn, net als de Grüner, een elegante frisse wijn. Allebei heerlijke aperitiefwijnen. Als ik moest kiezen tussen beide is het lastig om kleur te bekennen!

De twee Veltliners die ik dronk waren van Leth uit Wagram, Oostenrijk, en kosten allebei € 8,90 per fles. Ik kocht ze in Duitsland, want in Nederland heeft Weingut Leth (nog) geen importeur. Roter Veltliner is überhaupt in Nederland een zeldzaamheid. De schaarse importeurs van wijnen van deze druif zijn te vinden in de databank wijnimport op www.wijn.nl. Zoek er eens een op en probeer eens zo’n witte rode!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten