dinsdag 27 december 2011

Bij een Buschenschank in Zuid-Steiermark

Vorige week was ik in Zuid-Steiermark, in Oostenrijk, op de grens met Slovenië. Ik dronk daar samen met een stel trotse Steiermarkers een flesje wijn op het terras van een zogenaamde Buschenschank. We keken uit over het heuvelige landschap dat wel het ‘Steierse Toscane’ wordt genoemd vanwege de gelijkenis met de Italiaanse streek. Met een heerlijk glas wijn in de hand en het namiddagzonnetje in mijn gezicht was de zomer goed begonnen.


Ik bevond mij bij BuschenschankTrummer en ik moet bekennen dat mij tot  dan het fenomeen Buschenschank eigenlijk onbekend was. Een Buschenschank is iets typisch voor Steiermark - eigenlijk voor heel Oostenrijk, maar buiten Steiermark wordt het een „Heuriger“ genoemd. Een Buschenschank is een drink-en-eetgelegenheid bij een wijnboer aan huis. De wijnboer schenkt zijn eigen wijn en je kan er ook een hapje eten: worst en kaas, gerookte ham en spek, zelfgemaakt brood, gebak en fruit, alles van eigen boerderij en zelfgemaakt, zoals. Het is een gebruik dat naar het schijnt al meer dan duizend jaar oud is. Een rijke traditie dus, waar de Oostenrijkers dol op zijn. De naam verwijst naar een bos twijgen die de wijnboer bij de ingang ophing waaraan je van verre kon zien of de schenkerij geopend was. Als de wijn op was werd de twijgenbos weggehaald.

We dronken bij Trummer een fles Gelber Muskateller. Een wijn die ik niet vaak drink, maar waarvan ik in dit geval erg onder de indruk was. Velen denken bij muskat aan een zoete wijn, maar deze was strak droog. In het fruitige aroma was de typische muskat-druif te herkennen. Bij de eerste slok verwacht je zoet, maar dat was het dus niet. Ik proefde fris grapefruitsap met een strak droge, bittere afdronk. Heerlijke dorstlessend: een perfekte aperitiefwijn! Als echte Hollander vertel ik er graag nog bij dat de wijn daar op het terras slechs 9 Euro per fles koste, en als je nog een flesje mee naar huis wilde nemen kon dat voor 6,50 Euro: dat zijn nog eens leuke prijzen! Ook wat dat betreft is Zuid-Steiermark een fantastisch vakantiegebied voor de culinaire liefhebber.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten