Ondanks dat ‘groene’ producten steeds populairder worden, kiezen ook in Nederland de meeste mensen nog steeds voor wat er gewoon het lekkerst uitziet. Slechts weinigen overwegen daarbij of dat ook op een verantwoorde manier gemaakt is.
Is dat erg? Tsja, vaak is lastig te beoordelen hoe groen groen werkelijk is. De ecologische hype die sinds Al Gore gaande is gaat vooral over marketing. Groen is een verkoopargument. Ondernemingen doen een euro in de collectebus om vervolgens te kunnen rondbazuinen dat ze een belangrijke bijdrage aan de verbetering van de wereld leveren. Om op die manier de held uit te hangen is niet okay.
Dat stinkt.
Veel sympathieker is het als een wijnmaker op een oprechte manier zijn eigen principes volgt. Niet om zich vervolgens op de borst te kunnen kloppen, maar omdat hij gelooft dat dat het beste voor zijn wijn is. Zoals bij l’Olivera.
L’Olivera maakt prachtige witte wijnen en olijfolie in Vallbona de les Monges, Catalonië (DO Costers del Segre)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten